De 420 Klasse wordt gesponsord door:

Tips en regels
Selectiereglement 2013

Talentplan 2012-2016

Talentprofiel


Class rules 2013 amendment

Measure Form


Handige site met veel Tips en Trucks (door Matthijs Blokker)

Tuning guide!

Sail tuning guide!
Trim van de 420 door Michael Roobaard

--------------------------------------------------------------------------------
Blokjes

Blokjes zijn de paddestoelachtige blokjes die je voor je mast kan zetten.
Deze hebben invloed op de “Pre-bend”(Voorbuiging) van de mast met als resultaat de hoeveelheid druk je in je grootzeil hebt.

Minder voorbuiging = rechte mast = Boller Grootzeil = Meer druk

Meer voorbuiging = meer gebogen mast = Vlakker grootzeil = Minder druk

De blokjes stoppen de voorbuiging door de ondermast terug te drukken, zodat deze rechter wordt. Dus, des te meer blokjes je voor je mast zet, des te rechter de mast zal worden, hoe meer druk je zal krijgen.
Daarom: meer blokjes = meer druk

Wanneer je de boot trimt voor lichte wind, maststand meten, zie je een gat voor je mast waar de blokjes in moeten. Dit gat vul je op met blokjes zodat ze net de mast raken, maar niet terug drukken. Dit is je neutrale stand.
Schrijf dit aantal blokjes op.
Wanneer de mast in de neutrale stand staat is je zeil het vlakst, dus is de neutrale stand in zeer lichte wind, of als je te veel druk hebt.. Zodra je moet gaan hangen en je zeil kan de druk aan dan doe je er een blokje bij (dit noemen we +1).
Als je te veel moet hangen en niet overpowerd bent, en speciaal met golven dan doe je er een extra blokje bij ( +2 ) voor maximale druk.
Maar, wanneer je overpowerd wordt, je moet teveel hangen en je moet de hele tijd met je schoot werken, ga dan terug naar de neutrale stand omdat je in deze condities geen extra druk nodig hebt.
LET OP!!! Zet er niet meer dan 2 blokjes in want meer blokjes zouden je mast kunnen breken.

Het is niet praktisch om in een wedstrijd de blokjes te veranderen. Zorg er dus voor dat je het juiste aantal hebt voordat je start.
TIP: Vaar voor de start een stuk aan de wind om te testen..
Mocht de wind tijdens een wedstrijd toch veranderen zodat je blokjes moet wisselen, doe dit dan ruime wind- er is dan de minste voorwaartse druk en de bemanning zit in de boot en kan bij de blokjes om te veranderen

Opmerking:

Wanneer je zeer veel druk hebt en harde wind kan je een van de neutrale blokjes verwijderen ( -1 ). Dit zal je helpen om je zeil nog vlakker te maken.

Masttop afstelling

1. Zet zoveel spanning op de stagen tot je 30 op de stagspanningsmeter hebt ( Altijd op schouderhoogte)
2. Maak het meetlint vast aan je grootzeilval en trek deze tot bovenin je mast. Laat hem dan zover zakken tot je 4,90 m hebt op de zwarte band van je lummel
3. Trek het meetlint naar de spiegel en meet vanaf de bovenkant van de spiegel. We willen een meeting zien van 6,07 m ( met spanning 30 op de stagen). Dus, als het 6.07 m is laten we dit zo staan en markeren met een stift de positie van de voorstaghaak. Zet hier een L bij (Lichte wind) en noteer ook de gaatjes van je zijstagen ( Bijv: 4 achter). Dit is je trim voor lichte wind
4. Wanneer het geen 6,07 m is, haal je de spanning van je voorstag en verander van gaatje met je zijstagen. Naar beneden wanneer je meer dan 6,07 m had en naar boven als het minder dan 6,07 m was.( elk gaatje is ongeveer 3,5 CM)
5. Herhaal stap 1 t/m 4 tot je 6.07 m hebt met spanning 30 op de stagen
6. Daarna moet je stap 1 t/m 4 herhalen tot je 6,04 m hebt. Wanneer je dit hebt, zet je met een stift een M en schrijf je nogmaals het gaatje van je zijstagen op. Normaal is dat 1 gaatje naar beneden van je licht weer trim. Dit is nu je midden weer trim. Het is niet erg als je een zijstagspanning van 31 hebt om deze trim te krijgen
7. Daarna doe je hetzelfde maar dan om 6,01 m te krijgen met 31-32 op je zijstagen. Markeer deze met S op je mast en wederom noteer je het gaatje van je zijstagen ( dat is weer 1 gaatje onder je midden weer trim is) Dit is je trim voor harde wind
8. Wanneer de stuurman en bemanning niet te zwaar zijn zou je 5,96 m met en spanning van 31/32 op je zijstagen. Gebruik dit alleen in harde wind condities

Wanneer je de trim moet verstellen hangt het voornamelijk van het gewicht van de 420 bemanning af:
Gebruik de licht weer trim tot aan het punt dat je teveel druk krijgt, m.a.w. Je hangt je helemaal gek en moet meer dan 15 cm met je grootzeil schoot spelen.
Verander dan naar de midden weer trim. Wanneer je daarna nog steeds meer dan 15 cm met je schoot moet spelen, ga dan over naar de harde wind trim
Kies altijd de beste trim die bij de sterkte van de wind past

De spruit

De spruit is het lijntje dat aan je grootzeil schootblok zit en in spagaat naar de beugel ( overloop) gaat achter je zwaardkast.
De lengte van de spruit is zeer belangrijk omdat deze kracht op je grootzeil achterlijk beïnvloedt wanneer je blok op blok vaart.
In de regels staat dat je 2 settings in de lengte van je spruit mag hebben.
We kunnen dus afstellingen maken om te gebruiken bij licht weer masttopafstand en eentje om bij midden en zwaar weer te gebruiken. (de spruitlengte verandert met de masttopafstelling omdat de giekhoogte verandert met de masttopafstelling)
Hoe stel je licht weer spruit af:

1. Kies een dag ui t met wind van 3-4 Bft en stel je trim af met lichtweermasttopafstelling
2. Controleer of je spruit links en rechts van lengte zijn door deze naar voren toe op je zwaard te leggen. Stel de lijnen zo af dat dit zo is.
3. Hijs het grootzeil en trim je boot alsof je gaat zeilen ( onderlijk aan etc, maar geen neerhouder aan). Draai de boot ook 45 graden aan de wind zodat de boot a.h.w ”aan de wind”zeilt. Je zult iemand op de hoge kant moeten neerzetten anders waait de boot van de trailer!!!!
4. Trek de schoot aan tot blok op blok en kijk naar je achterlijk. Wanneer geen van de telltales naar achteren waaien en je achterlijk staat dicht dan is je spruit te kort. Wanner je achterlijk erg open staat en je telltales wijzen naar boven dan is je spruit te lang. Wanneer je achterlijk een lichte curve heeft en de bovenste telltale staat 50 % van de tijd goed dan staat je spruit perfect. (Wees er zeker van dat je de hele tijd geen neerhouderspanning hebt)
5. Stel de spruit af totdat dit perfecte achterlijk tot stand komt. Wees zeker van dat links en rechts dezelfde afstelling hebt zodat het blok precies in het midden van je zwaard uitkomt. Wanneer je dit bereikt hebt dan heb je de lichtweerafstelling.

Om de spruit voor midden en zwaar weer af te stellen knoop je twee lussen op 7 cm van het eind van de spruit vast. Om deze zwaarweerafstelling te gebruiken hoef alleen de lussen aan de haken van je overloop te klikken

Let op:
Je moet nu de licht weer afstelling weer doen omdat je spruit iets korter is geworden.

= = einde = =

Omdat uw systeem geen Flash
ondersteunt, hier helaas geen
logo's, maar alleen de naam
van onze sponsoren.

Ron Meijer Marine Services BV

The Brow

Eurocommercial Properties NV

Martin van Leeuwen