De 420 Klasse wordt gesponsord door:




















ARCHIEF



















Pieter en Lars winnen het laatste weekend in de Roompot en zijn tevens de overall winnaars van de United4 2011.
Proficiat! Alle uitslagen in ¨Uitslagen¨.



De 420 Klasse wordt gesponsord door:

Archief
2012
Oud 420-zeiler Pieter van Notten overleden.

Topzeiler, coach, organisator en drijvende kracht achter verschillende zeilprojecten, Pieter van Notten (23) is 23 december j.l. plots overleden.
Uitslag Boterletter.

1  Anneloes Boers, Cecile Janmaat
2  Lisanne Nijdam, Nerine Usman
3  Marianne Pijlman, Mecheltje Fokkema

Cecile en Lana winnen op de Roompot en zijn Belgisch kampioen en worden 2e overall. Girlpower!
Thomas van den Bossche, Vince Dergent worden overall winnaar van de U4 2012!

Pieter en Lars winnen in Workum de United4!
Zie de uitslagen.
Een mooi evenement waarbij Lars en Pieter weer heel goed hebben gescoord met een 5e plek en uiterst dicht waren bij een podiumplek, maar die door moeilijke omstandigheden op de laatste dag net niet gehaald hebben. Ook de andere teams hebben een mooie evenement beleefd, waarbij de resultaten misschien niet altijd waren wat de teams er zelf van gehoopt hadden, maar al met al heeft iedereen een prachtige week gehad en zijn of haar uiterste best gedaan om zich naar voren te zeilen in een sterk bezet veld onder soms zeer moeilijke omstandigheden.


Het WK in Oostenrijk is ten einde.

Wij feliciteren Lars en Pieter met het behalen van de bronzen plak!
Anne-Christianne en Marchien eindigen op de 13e plaats.


Pieter en Lars worden 4e in Kiel, op slechts één punt van de nummer 3!
Zie de uitslagen.

Lars en Pieter NL Kampioen 2012









Pieter en Lars raakten hierna te water

ISAF Jeugd WK in Dublin.

Uiteindelijk werd het een feestelijke bekendmaking met het gehele team op het podium in de grote tent van de Dutch Youth Regatta. Pieter-Jan Postma overhandigde alle geselecteerden een flinke fles champagne en organiseerde een wedstrijd rondom het openen van de kurken.
De volgende teams zullen 11 juli naar Dublin, Ierland afreizen om daar Nederland te vertegenwoordigen tijdens het belangrijkste jeugd evenement ter wereld.
  1. Anne-Christianne Kentgens en Marchien Speelman
  2. Lars van Stekelenburg en Pieter Goedhart
United 4 Workum mei 2012

België terug op het 420 podium tijdens de United 4 in Workum, zie de uitslagen. En de foto´s van Meta.

Opgave Jeugd EK en WK 2012 niet meer mogelijk

Kandidaat zeil(st)er(s) stellen schriftelijk of via e-mail hun kandidatuur bij het secretariaat van de Nederlandse 420 klasse organisatie vóór 15 maart 2012 met opgave van de teamsamenstelling en het zeilnummer.
Zie ook Selectie Reglement onder het kopje Klasseregels.
Goed bezochte Jaarvergadering 2012 ondanks de barre omstandigheden.
Evert Jan van Garderen neemt afscheid als voorzitter en wordt na jarenlange 'trouwe dienst' benoemd tot Erelid.
Ook Bram Sprij en Ingeborg de Wit nemen afscheid.



Afscheid Bram en Ingeborg


2011
Frieda Vollebregt Prijs 2011
Anneloes Boers en Mecheltje Fokkema

Jaarprijs 2011
Lars van Stekelenburg en Pieter Goedhart.
Moeder van Lars en vader van Pieter, nemen de prijs in ontvangst.

Podium United 4 Workum 11 september.

1. Pieter Goedhart en Lars van Stekelenburg
2. Maarten Edauw en Cecile Janmaat
3. Quinten Lootens en Stijn Hoye

Australië wordt Jeugd Europees kampioen. Gebroeders van de Werken eindigen op een verdienstelijke 7e plaats in Nieuwpoort.
Zie de uitslagen. Foto´s op Facebook!
Ex- 420 collega´s Nina en Anneloes staan op het hoogste podium in de 470.


Er is goed gevaren in Kiel tijdens de Young European Sailing Regatta!
Zie het verslag van onze delegatie door de gebroeders van der Werken.
Het Foto-album is vernieuwd en is wellicht even wennen.
Hier zijn altijd de laatste foto´s te vinden, maar ook foto´s van bijvoorbeeld 2006.
Probeer het even uit en geniet.
1. Floris en Laurens van de Werken Ned. Kampioen.
2. Pieter Goedhart en Lars van Stekelenborg
3. Linda Fahrni en Maja Siegenthaler (SUI)
Vijf Nederlandse teams bij de eerste tien.

Verslag (Engels)

Floris en Laurens winnen ook de ISAF Selectie voor jongens en Fieke van Dijk en Josca Hummel zijn het meisjesteam.

Veel wind in Workum op de tweede United 4. België is er weer bij!
Zie de uitslagen.




Het was spannend tot de laatste race. Pieter en Lars winnen nipt de Paaswedstrijd op Loosdrecht.
Evert Jan en Christiaan winnen de laatste race, maar vallen net naast het podium.

Pieter en Lars winnen de eerste United4 wedstrijd in Medemblik.



Goed bezochte Jaarvergadering. Bestuursleden nemen afscheid.
Welkom aan nieuwe bestuursleden!
Selectiereglement vastgesteld.
420 Jaarprijs en Frieda Vollebrecht Prijs uitgereikt aan respectievelijk
Lars en Pieter en Fieke en Josca.
De foto´s van de jaarvergadering
2010
We hebben de imperia regatta er weer op zitten. Het was een gezellig evenement waar we veel koffie en pizza’s hebben gegeten. Het waren gezellige dagen waarin wij als ouders veel met elkaar hebben gekletst en de kids lekker hebben kunnen ervaren hoe het in Italië is.: veel regen beetje wind, geen wind hoge golven en zeeziekte. Uiteindelijk hebben de jongens 1 wedstrijd gevaren en de dames 2 hele wedstrijden. Het waren vele kilometers door de sneeuw en regen en vlieguren voor 1/2  wedstrijden. De foto’s van Meta Pijlman geven een indruk hoe het daar was.


Foto´s Boterletter van Meta.

En een groot aantal teams, 7 stuks gaan naar Italië voor de Winterregatta.
Het podium  van de United 4 Roompot is tevens de einduitslag overall 2010.
1. Gebroeders van de Werken
2. Max Deckers, Stan Hart
3. Pieter Goedhart,  Lars van Stekelenborg.



Het complete Klasse Reglement voor 2011 nu op de site,
32 pagina´s, leuk voor de winteravond.
Check ook de wijzigingen sinds september 2010.
Verslag Pfingstbusch, tegenwoordig Young Europeans Sailing (YES), in Kiel, Pinksteren, 22–24 mei 2010.

Nederland werd door vijf teams vertegenwoordigd. Groot evenement, meer dan 110 deelnemers. De Duitsers vormden de grootste groep, en behalve enige Zwitserse teams waren er weinig andere buitenlandse deelnemers. Dit had blijkbaar te maken met kwalificatie wedstrijden in Denemarken die op dezelfde datum plaatsvonden. Voor de Duitsers was het evenement onderdeel van de kwalificatie voor de ISAF.

De rit naar Kiel op vrijdag (bijna 600 km) was niet altijd even gemakkelijk. Veel werkzaamheden (en dus files) tussen Bremen en Hamburg. Reistijden van 8 uur en meer waren geen uitzondering. De terugreis verliep gelukkig wel voorspoedig. Paula en Edwin hadden hun rubber meegenomen en waren zo goed om bemanning mee op het water te nemen. Veel dank daarvoor!

De baan van de 420 klasse was ongunstig gelegen, weliswaar niet al te ver van de haven (Schilksee), maar vrij dicht bij een landtong, en dus gevoelig voor lokale omstandigheden. Dit had tot gevolg dat de wedstrijden op zaterdag niet doorgingen, en het bleek evenmin mogelijk om op maandag te varen. Helaas dus uiteindelijk slechts vier wedstrijden, uitsluitend op de zondag, weliswaar onder mooie  omstandigheden op dat moment, maar daarom geen mogelijkheid voor een aftrek.

Voor Jeanine en Marchien verliep het evenement dramatisch. Zij werden al meteen na de start in de eerste wedstrijd slachtoffer van een wel zeer ongelukkige manoeuvre van een ander zeilteam. Marchien liep daarbij letsel op aan de onderarm, moest naar het ziekenhuis en in het gips. Inmiddels begrijp ik van Corine dat de uiteindelijke toch een breuk is. We hopen dat Marchien zo snel mogelijk en volledig zal herstellen en dat Jeanine en zij inderdaad in staat zullen zijn de zo vurig gewenste wedstrijden in Haifa later deze zomer te kunnen varen.

De omstandigheden op de zondag waren, zoals gezegd, goed, hoewel het niet erg warm was. De wind varieerde van 10 tot 18 knopen, met daarbij de nodige draaiingen. Starten bij de pin leidde vaak tot problemen vanwege (te) grote drukte aldaar. Pieter en Lars waren hiervan een keer de dupe, met een (niet aftrekbare) BFD tot gevolg, terwijl een algehele terugroep in die race waarschijnlijk meer op zijn plaats was geweest. Het jonge duo voer uitstekend, maar kwam natuurlijk wat massa tekort bij de aantrekkende wind. Floris en Laurens zagen hun inspanningen in de laatste wedstrijd beloond met een fraaie derde plek. Charlotte en Shannen voeren erg constant, altijd bij de eerste 10, maar moesten een 20 noteren toen Shannen overboord sloeg in het (vrij wilde) halve windse rak in de laatste wedstrijd. Dat koste hun vrijwel zeker 10 plekken. Duko en Max voeren eveneens gelijkmatig, hadden de omstandigheden mee, begonnen met een paaltje en konden uiteindelijk de eerste prijs in ontvangst nemen. Voor volledige uitslag: klik op de homepage.

In conclusie: de bekende fraaie ambiantie, maar uiteindelijk maar een echte wedstrijddag en dus helaas weinig wedstrijden. De Nederlandse 420 teams blijken op dit moment heel redelijk mee te kunnen draaien in het internationale circuit. Laten we hopen dat dit voor velen aansporing zal zijn om deel te nemen aan de Kieler Woche later in juni. Dan wellicht wel veel wedstrijden. Nu in ieder geval al meer dan 160 inschrijvingen!


Kieler Woche 2010

Woensdag middag om 4 uur kwamen wij  in Kiel aan. De andere teams waren er ook. Het was prachtig weer en er stond een lichte wind. Wij hebben de rubberboot te water gelaten en de 420 klaargemaakt. Max en Duko en Shannen en Charlotte zijn nog even gaan varen Daarna zijn we wat gaan eten in de pizzeria. Donderdag hoefden we pas om 1 uur te starten maar omdat er geen wind was hebben we de hele dag op de chillzakken gelegen. Vrijdag stond er weinig wind, maar voldoende om 3 wedstrijden te varen. Zaterdag wederom weinig wind en omdat de 2 de wedstrijd  halverwege werd afgeblazen kon er geen gold-, silver- en bronsfleet worden samengesteld. Als eerste Nederlander waren Pieter en Lars op de 7 de plek geëindigd. De 2 de Nederlanders waren Fieke en Josca die werden 33ste, daarna kwamen Max en Duko als 36ste, dan Charlotte en Shannen als 39ste, als 5 de Nederlander Stan en Wietse als 44ste, daarna team Edauw als 77ste, weer daarna Estelle en Marianne als 131ste , en Hans en Folkert als 137ste. 
Totaal waren er 194 zeilers verdeeld over 3 startgroepen. 
De locatie is uitstekend, en voor de regatta was een leuk promodorpje neergezet waar walactiviteiten waren georganiseerd en leuke spelletjes. De terugrit ging supersnel door een uitgestorven snelweg omdat Duitsland tegen Engeland voetbalde. Ons volgende evenement is de Kaagweek.

Lars van Stekelenborg en Pieter Goedhart
Pieter en Lars winnen het Open Belgisch Kampioenschap!

1. Pieter Goedhart en Lars van Stekelenborg
2. Floris en Laurens van de Werken
3. Stijn van Hoye en Quinten Lootens

Alle uitslagen. En de foto´s van Meta natuurlijk.


Podium United4 Workum 05/09/2010

1. Floris en Laurens
2. Pieter en Lars
3. Max en Duko

Foto´s Meta Pijlman.
(wanneer je een foto in groot formaat wil, mail dan het nummer van de foto naar Meta. Als je met je muis op de foto gaat staan verschijnt het nummer)
120 deelnemers op het Jeugd EK in La Rochelle.
Charlotte en Shannen eindigen op het podium als derde meisjesteam!
Pieter en Lars winnen de Silverfleet.


De ISAF in Istanbul is ten einde met een prima resultaat voor beide 420 teams.
Ze hebben een deal gemaakt beide als 7e te eindigen, een mooi getal!
Gefeliciteerd met dit resultaat!
En ook een felicitatie aan Laser zeilster Michelle Broekhuizen, die GOUD meebrengt!
Zeven teams nemen deel aan de Flanders Youth Regatta,
totaal 49 boten. Maarten en Laurens zijn afgezakt naar een 14e eindklassering, na een plek halverwege in de top tien.
Uitslag hier
En natuurlijk de foto´s van Meta, bedankt!


Licht weer in Kiel, maar goed resultaat voor Pieter en Lars!
En zie de verslagen.
Max en Duko winnen in Duitsland, Kiel, de Pfingstbusch (nu: `Event Young Europeans Sailing`)  in een deelnemersveld van 114 boten!
Charlotte en Shannen eindigen op de 18e plaats.
Foto´s in het fotoalbum.



Twee Zwitserse meiden winnen het DYR, Nederland op 2 en 3 met een record aantal deelnemers van 32

1. Linda Fahrni en Maja Siegenthaler (SUI)
2. Max Deckers en Duko Bos
3. Pieter Goedhart en Lars van Stekelenborg

Mooi weer, weinig wind in Workum.
Charlotte en Shannen winnen!

en de erg mooie foto´s van Meta Pijlman!

Selecties voor JEK en WK´s afgerond, uitslag volgt z.s.m.


Een spannend weekend was het in Medemblik, waar de eerste punten voor de selectiestand verdeeld moesten worden.
Max en Duko doen goede zaken en winnen dit evenement, maar daarna is het uitermate spannend aan het worden.
Zie de uitslagen. Foto´s

Het grootste startveld sinds
jaren; 30 boten!
Maarten en Laurens winnen de eerste wedstrijd van dit jaar, de Easter Regatta op de Loosdrechtse Plassen,  met een verschil van 11 punten op de nummer twee!


JEUGD EUROPEES KAMPIOENSCHAP IN LA ROCHELLE IN FRANKRIJK. 12 t/m 22 augustus 2010

Het Jeugd Europees Kampioenschap werd dit jaar gehouden in La Rochelle in Frankrijk.
Het Nederlandse team bestond uit Charlotte en Shannen, Fieke en Josca,
Maarten en Laurens, Max en Duko, Pieter en Lars, Stan en Wietse en wij, Floris en Laurens; in totaal 7 teams, die zich in het voorjaar hadden geselecteerd. Onze coach was, zoals altijd, Coen de Koning.
De meesten van ons arriveerden al in het weekend van 8 augustus.
Het evenement begon voor ons met de uitreiking op maandag van onze EK-shirts en broeken met opdruk van de 420-klasse en de Nederlandse vlag, gesponsord door Ad Spek Jachtbouw te Leidschendam. Als team zagen wij er keurig verzorgd uit!

De eerste dagen bestonden uit het verkennen van het water en wat trainen met de Nederlanders en buitenlanders. Het is toch heel spannend als je zelf aan het trainen bent en je ziet allemaal andere nationaliteiten om je heen die zich voorbereiden op de wedstrijden. Een paar keer hebben wij oefenwedstrijdjes gevaren met onder andere de Amerikanen, Polen, Grieken, Duitsers, Denen, Fransen, eigenlijk alle nationaliteiten. Hiervan was er één wedstrijd die we nooit meer vergeten.
Er stond zo'n 20 knopen wind; een lekker windje dus. We startten bij het pin-end als één na onderste boot. We waren goed weg en konden de boot onder ons gemakkelijk rollen.
Zo konden we op snelheid door naar links, tackten richting de bovenboei en kwamen daar als 2e boot omheen en hielden deze plaats vast tot over de finish. Het onoverwinnelijke gevoel van een goede wedstrijd in een groot, internationaal veld, vergeten wij nooit meer.

De metingen verliepen probleemloos en de opening van het EK was feestelijk.
Er waren oneindig veel sprekers en een percussieband verzorgde de muzikale omlijsting.

De eerste twee wedstrijddagen waren kwalificatiewedstrijden voor de Gold-, Silver- en Bronze Fleet.

We weten nog precies hoe op de eerste wedstrijd- en kwalificatiedag de eerste wedstrijd verliep: SLECHT!
Een plaatsje of 28 zijn we geëindigd, waardoor we even werden teruggezet op onze plaats en wij ons weer realiseerden waar we stonden en op welk niveau er hier werd gevaren.
Gelukkig konden we deze dag weer met wat zelfvertrouwen afsluiten door de tweede en de derde wedstrijd resp. een 7e en 13e plaats te varen. Het was een spannende eerste dag.
Op de kant gekomen, onder het genot van een bakje koude pasta, zagen we dat we 40e in het klassement stonden. Waren we tevreden? Nou en of.

Natuurlijk werd na de wedstrijden deze dag nog eens goed doorgesproken, maar er werd ook gesocialized met teamgenoten en andere zeilers.

Tussen alle wedstrijden door vermaakte iedereen zich prima in het zwembad, aan het strand en op de tennisbaan of op zijn computer; we hebben gevoetbald, gevolleybald, getennist en hadden regelmatig contact met een aantal buitenlandse zeilers! De appartementen van de Nederlandse teams lagen allemaal vlak bij elkaar, dus dat was hartstikke handig.
Twee keer zijn we met alle zeilers uit eten geweest.
Charlotte heeft ook nog heel gezellig haar 18e verjaardag gevierd in La Rochelle, waarvoor wij waren uitgenodigd.
De niet-zeilers waren met een rubberboot op het water of hebben geshopt, in het zonnetje gelegen, gezwommen, getennist, gefietst met Jolbert, hardgelopen, cultuur gesnoven en nog veel meer.
Desondanks lag iedereen over het algemeen op tijd op bed…

De tweede wedstrijddag en laatste kwalificatiedag was er weer één met nieuwe kansen!
En deze kansen hebben wij ook goed benut. De eerste wedstrijd ging prima; deze leverde ons een 8e plaats op. Waarschijnlijk waren we na deze wedstrijd wat minder geconcentreerd, de tweede wedstrijd werd een 17e plaats, niet desastreus, maar toch...
Gelukkig hebben we deze dag nog goed kunnen afsluiten met een 6e plaats. We maakten ons nog zorgen of we de Gold Fleet hadden gehaald. Uiteindelijk was dit niet nodig geweest, we kwalificeerden ons als 25e boot in de Gold Fleet.

Wij waren zeer tevreden, dat zeker! Maar helaas zat het niet voor iedereen mee.
Max en Duko eindigden als 40e boot (laatste) in de Gold Fleet. Natuurlijk waren ze blij dat ze er nog bij zaten, maar helaas moesten ze de volgende dag zien hoe ze één plaats opgeschoven waren naar de 41e plaats (1e in de Silver Fleet). Behalve Charlotte en Shannen en wij, belandden alle andere Nederlandse teams na twee kwalificatiedagen helaas in de Silver Fleet.

We hebben onze 25e plaats in de Gold Fleet goed kunnen verdedigen door de derde dag de eerste wedstrijd een 5e plaats te varen. Deze dag eindigden wij in het klassement op de 22e plaats.

Helaas hebben we het de vierde dag weggegeven door twee keer een 30e plaats en een keer een 34e plaats te varen. Het grootste probleem hierbij was dat we niet wisten (en nog steeds niet weten) waar het aan lag. We hadden totaal geen bootsnelheid, deden wel super ons best, maar het lukte gewoon niet. We wisten weer waar we stonden qua niveau: er kan en moet nog heel veel beter.

De vijfde dag was ook balen: een zwarte vlag! Vanwege te weinig wind was dit de enige wedstrijd op deze dag.

Gelukkig konden we het evenement goed afsluiten door op de zesde dag de enige en laatste race met een 9e plaats te eindigen. We werden daarmee overall 35e in de Gold Fleet.

Charlotte en Shannen maakten het het hele evenement spannend; tot in de laatste race spande het erom of zij een podiumplaats bij de dames zouden veroveren of niet. Zij hebben buitengewoon goed gevaren en eindigden als 20e overall en als 3e damesteam. Zij kwamen dus op het podium. Nogmaals van harte gefeliciteerd!

Ook in de Silver Fleet werden hele goede zaken gedaan. De Nederlanders behaalden vrij gemakkelijk de bovenste plaatsen. Pieter en Lars werden 1e, Stan en Wietse 3e. Ook voor hun dus een podiumplaats. Ook jullie nogmaals van harte gefeliciteerd.
Max en Duko werden 4e, Fieke en Josca 16e en Maarten en Laurens 37e.
In totaal deden er 120 teams mee en waren alle Nederlandse teams toch in de voorste gelederen te vinden.

We kijken terug op een heel gezellig , maar vooral ook leerzaam evenement en zijn helemaal niet ontevreden met ons resultaat. Natuurlijk hadden we uiteindelijk graag wat hoger geëindigd, maar onze doelstelling voor dit evenement was een klassering in de Gold Fleet en dat hebben we gehaald. Er zijn dit evenement heel veel dingen goed gaan, maar ook nog heel veel dingen die minder goed gingen. Wij hebben heel veel geleerd in de Gold Fleet en zijn super gemotiveerd er zodanig tegenaan te gaan om volgend jaar , mits we ons natuurlijk weer selecteren, hoger te kunnen eindigen.

Met sportieve groet,
Team Van de Werken

met dank aan Ad en Jeanette Spek voor de sponsoring van de kleding.
ISAF Jeugd WK Istanbul 2010

Woensdagmorgen 7 juli vroeg vertrokken wij met het team naar Istanbul, Turkije. Max, Duko, Michelle, Jolbert, Bas, Vincent, Kiran, Charlotte, Koen, Robbert-Jan en Shannen, Kaj kwam twee dagen later. 's Middags kwamen we aan in het hotel in de haven, even spullen gedumpt en rondgekeken. Natuurlijk even de haven bezocht, we konden al bij onze boten; nieuwe Nautivela's, Superspar mast en Zoalie zeilen.
Donderdag was de official arrival day en registratie. We kregen onze boten en hebben daar van 's morgens tot einde van de middag aan geklust, natuurlijk waren Jolbert, Michelle en Kiran binnen een uurtje klaar en hadden ze alle tijd om zich te verbazen over hoe ingewikkeld zo'n 420 eigenlijk wel niet is. Gelukkig stond er die dag een behoorlijke wind en weinig zon, anders was het niet uit te houden geweest.
Vrijdag was een trainingsdag, je kon al de spullen uittesten en aanpassen. Het regent nooit in Istanbul, behalve als wij er zijn. Wel een hele lekkere wind en lage wal. Toen we het water op gingen trokken Max en Duko de grootzeilval door de mast en konden dus direct weer naar de kant. Wij zijn doorgevaren en hebben even snelheid vergeleken met het Ierse team. Toen we bijna op de plek van onze baan waren kwam ook ons grootzeil ook naar beneden en konden we dus op de fok terug naar de kant… 's Avonds was de opening, niet zoals geplant in het oude centrum van Istanbul maar bij het hotel, vanwege de voorspelde regen.
Zaterdag waren de practice races, nogal chaotisch met veel winddraaiingen, drukverschillen en buien. 's Avonds voelde Max en Ik zich niet goed, hadden wij waarschijnlijk iets verkeerds gegeten, hele nacht overgegeven. Gelukkig hebben we toch beide kunnen varen en het ging eigenlijk best wel goed. Na de eerste dag stonden alle Nederlanders behalve Bas en Vincent in de top 10. Natuurlijk hebben we daar ook voetbal gekeken. Op de coachboot waren ze al de uitslag aan het voorspellen, Paul de octopus moest volgens de Maleisische coach op de barbecue  en er kwamen echt veel mensen naar ons toe en zeiden dat ze natúúrlijk voor Nederland zijn. Daar op een groot scherm gekeken, maar het was een beetje triest ;-).
Maandag hebben we de hele dag gewacht. Dinsdag stond de layday gepland, maar die zou niet doorgaan als we niet drie of meer races gevaren hadden. Dus gingen we om ongeveer zes uur het water op en konden we nog net voor het donker werd een derde race varen. Terwijl we terug gesleept werden, werd het hartstikke donker!
Een layday op dinsdag, we hebben er voor gekozen om met de taxi naar het centrum te gaan. Daar de Blauwe Moskee te bezoeken en de Grand Bazar. De rest van de middag lekker naar het zwembad geweest.
Nog drie dagen met races stonden gepland na de layday. De wind was daar heel moeilijk, omdat de gradiëntwind vrijwel altijd uit het noorden kwam en de zeewind meer zuidelijk. Hierdoor hieven ze elkaar op en bleef er haast geen wind over, of wind die veel te draaierig was om mee te varen. We hebben dus erg veel moeten wachten op wind en konden meestal pas aan het einde van de middag varen. De condities waren niet zoals we gewend waren in Nederland en je zag echt dat de Turkse zeilers veel voordeel hadden om op eigen water te varen. Ik denk dat we allemaal er veel van hebben geleerd. Alle dagen op de laatste na was er weinig wind; tussen de 5 en 10 knopen en was de wind heel onstabiel. De laatste dag was de enige dag met ongeveer 15 knopen wind. Toch hebben de Nederlanders dit jaar goed zaken gedaan. Natuurlijk de mooiste prestatie was het goud van Michelle in de laser radiaal. Jolbert was tiende in de laser radiaal, Bas en Vincent dertien in de 29er, Kiran tiende in de RSX en Max&Duko en Charlotte&Shannen beide een zevende plek. De 420 heeft dit jaar weer betere prestaties behaald dan vorig jaar en ik hoop dat volgend jaar, wie er dan ook heen gaat, de prestaties weer beter zijn en dat we misschien wel over een paar jaar een ISAF kampioen hebben. Het lijkt misschien iets wat echt heel moeilijk is en haast niet haalbaar. Maar ik ben er wel achter gekomen dat met hard trainen en een beetje talent een podiumplek op het ISAF binnen handbereik is. Ik wens de teams van volgend jaar ook héél veel succes.
Zaterdagmiddag hebben we de boten weer ingeleverd. 's Avonds hebben we hard voor Michelle geklapt tijdens de prijsuitreiking, is Duko in het mascotte pak het zwembad in gesprongen  en natuurlijk het eindfeest die tot zondagmorgen vroeg duurde. Zondag de tassen ingepakt, nog even bij het zwembad gelegen en weer terug gevlogen naar Nederland. We zijn teruggekeerd met een zeer tevreden gevoel en ik vind het echt héél erg jammer dat we volgend jaar niet nog eens kunnen. Het bijzondere aan het ISAF is, is dat je omgaat met zeilers van over de hele wereld en je heel veel van elkaar leert. Iedereen is sociaal tegenover elkaar en proberen elkaar te helpen. Hopelijk kunnen we de goede resultaten doorzetten naar het Jeugd EK in La Rochelle.

Shannen Marck
2009
Verslag Kiel   30, 31 Mei, 1 Juni   Goldener Pfingstbusch

De Goldener Pfingstbusch in Kiel was dit jaar een succes voor Nederland. Een weekend met mooi weer, mooie uitslagen, maar ook zeker mooie zeil omstandigheden! En een groot veld van maar liefst 78 boten uit 6 verschillende landen! En natuurlijk niet te vergeten de mooie locatie.
Het begon vrijdag na een rit van ruim 6 uur. De sfeer zat er direct al goed in, familie Van Garderen was al gearriveerd en familie Bennen kwam later. Eerst even de boten optuigen en daarna met z'n allen een hapje en een drankje op het terras aan de haven.
Dag 1
Wedstrijddag 1 was direct een goede, met een wind van ongeveer 13 knopen en vrij hoge golven gingen wij Nederlanders goed van start. Helaas hadden wij een gele vlag die naar ons gevoel onterecht was, maar ook dat hoort er bij. Duidelijk was wel dat de jury veel strenger op de buitenlanders letten. 
Dag 2
Een dag met ineens een stuk minder wind, de wind is niet boven de 9 knopen uit gekomen en toch waren er nog wat golfjes, kortom erg lastige omstandigheden. Maar daar lieten wij ons niet gek door maken en deden gewoon goed ons best elke keer goed vrij te varen en dat werd ook beloond met mooie resultaten. s'Avonds zijn we met z'n allen uit eten gegaan bij de Italiaan. Gevolgd door een potje Speedminton.
Dag 3
Die dag Stond er bijna geen wind (5 knopen, tot niets). Dit was de dag waarin de groep werd opgedeeld in een Gold en een Silver fleet. Omdat wij 7 stonden en de dirkey's 8 zaten beide Nederlandse teams in de gold. We begonnen met 2 valse starts en toen kwam pas de zwarte vlag. Uiteindelijk de 3de keer waren we gestart, naar ons gevoel lagen er ongeveer zeker 5 boten over de lijn maar uiteindelijk werd er maar 1 boot uitgehaald. Gelukkig stond deze voor ons in het klassement. Toen  voeren wij beide weer een goede race en dat was ook jammer genoeg de enige race die dag, wegens te weinig wind. Hierdoor hadden wij 1 aftrek en kwamen wij met aan het einde van het evenement met gelijke punten te staan met de dirkey's. Maar wegens een 2 van hun en een 3 van ons als beste gingen zij met een prijs naar huis en wij niet. Maar dat mocht de pret niet drukken!
Wij zijn erg tevreden over het evenement en hopen volgend jaar meer nederlandse teams aan de startlijn te zien op dit evenement, want Kiel is een prachtige plek om te zeilen!

TEAM EDAUW, NED 53561
ISAF Jeug-WK Brazil, Buzios

ISAF is geweldig!
Dat is een mooie uitspraak om aan te geven hoe onze belevenissen zijn geweest van het evenement. Het was piekfijn georganiseerd, zo georganiseerd dat we zelfs niet onze bedden hoefden op te maken en zelf onze boten in het water hoefden te leggen. Je werd helemaal bediend.
De eerste aankomst dagen van het evenement was het gewoon chillen geblazen, we dachten ook allemaal; je bent hier maar 1 keer! Beetje  het dorpje verkennen, alvast de baai bekijken, door middel van een boottocht, gewoon ontspanning.
Nadat die dagen voorbij waren gegaan, brak de dag van het krijgen van de boten aan. We wisten totaal niet wat we moesten verwachten maar hadden al wel (zoals het leek) nieuwe boten zien staan. Gelukkig was dat ook zo, maar ja nieuw betekent niet altijd goed!
De boot moest in elkaar gezet worden, zalingen en stagen op de mast, tape en lijntjes in de boot, en dan zou het allemaal goed moeten komen. Dat was dus niet zo, het was namelijk niet een boot die wij in Nederland kennen, een Baranowska, maar een Nautivela, plus nog eens een andere mast (proctor Kappa). Dit leverde wat probleempjes op voor de afstelling, maar na een hele dag te hebben geklust, hadden we er wel vertrouwen in. De boot was klaar, we konden gaan!
De volgende dag werd de practice race gevaren, toch wel altijd een apart moment, vooral met een compleet andere boot. De dag verliep goed en we konden met goede moed de wedstrijddagen in gaan.
De zaterdag ging verrassend goed met een 15e en een 10e plek, ook bij de dames ging het goed met een 14e en een 13e plek. Er stond gewoon een mooi windje met wel redelijk hoge golven in het begin, maar ineens draaide de wind 180 graden en voeren we aan de wind met dikke deining mee, dit was echt uniek en heeeeeeeeeel irritant.
De volgende dag, de zondag, hebben we niet gevaren vanwege de harde wind. 25 knopen in Buzios, aantrekkend vanuit het zuiden, doordat er in Rio de Janeiro 40 knopen wind stond, dit waren natuurlijk geen goede voorspellingen.
De maandag stond er redelijk weinig wind en hij draaide vrij veel. We zijn het water opgegaan, en hebben daar lang gewacht voordat er gestart werd. Uiteindelijk na anderhalf uur ofzo, werd er gestart en konden we nog 2 races doen voordat het donker werd. Dat waren ook nog eens mooie en goede races, waarin we erg goed mee konden komen, zelfs een stuurboord start voor het veld langs lukte!!! En dat op een Jeugd WK!! We lachten ons dood, haha!
Bij de meiden ging het wat minder maar het was nou ook niet echt bepaald makkelijk en hun windje.
Op de layday, werd er niet uitgeslapen, want om 10.00 stond de samba alweer klaar.. het was een dolle boel in de eetzaal. Uiteindelijk hebben Maarten-Max, Michelle en Matthijs nog meegedaan. Wil je het dansje zien, vraag het ze:P! Ook hebben we nog gegolfsurfd en gebodyboard!, dit was echt Te kikken, en een gaaf uitje.
De woensdag stond er echt te weinig wind om wedstrijden te varen, deze dag werd afgelast.
Voor donderdag stonden nu 3 wedstrijden op het programma. Een aantrekkende wind van 12-13 knopen tot 18-19 knopen beloofde een mooie dag. De afstelling was lastig te vinden bij ons als Nederlanders, Dirk en ik hadden uiteindelijk toen er meer wind kwam goed de vaart erin en konden we meekomen, en dus een 6e plek varen.
De laatste dag van het evenement was er 1 wedstrijd gepland in verband met het inleveren van de boten. Ik dacht dat dat in een uur/anderhalfuur wel gedaan zou zijn, maar pfoepfoe wat kunnen mensen daar lang over doen, uiteindelijk waren we als bijna laatste aan de beurt en hebben we echt lang moeten wachten, in tegenstelling tot Kiran (de surfer) die was binnen 5 minuten klaar:D (dat wil ik ook, haha). We eindigden uiteindelijk als 12e, wat binnen onze doelstelling was, dus helemaal top! Koen verrastte ons op de kant met het bericht dat we een NT-status hebben gekregen, omdat we top 12 op een Jeugd-WK voeren. Dit is natuurlijk helemaal fantastisch! De meiden in de 420 eindigden uiteindelijk als 17e, wat ook geen slechte prestatie is.

De prijsuitreiking was zoals een prijsuitreiking hoort te zijn. Ook was er echt top vuurwerk! Na de prijsuitreiking werd er voor de laatste keer met alle zeilers in het hotel gegeten en was er een leuke band waar wij gekke Nederlanders nog even op hebben gedanst, vooral "Tutti Frutti" viel erg in de smaak. Daarna gingen we met z'n allen naar een bar waar sowieso elke zeiler was en goed uit ons dak werd gegaan, met de nodige Caipirinha's!
De volgende ochtend werd alles ingepakt om om 10.00 uur te vertrekken richting Rio en daar nog een 2 dagen te blijven.
We hebben zaterdagavond nog geprobeerd een drankje te doen, we dachten; Rio, party, mooie vrouwen, dus vast ook wel ergens een leuke bar. Eindelijk een bar gevonden, maar die bleek een beetje bijzonder te zijn..... In het principe niks mis mee, want het zag er wel gezellig uit, maar na een snel colaatje gedronken te hebben en nog wat gebabbeld, toch maar naar ons krot-hostel in Ipanema (te Rio) gegaan; een grote tegenstelling vergeleken met ons luxe ISAF-hotel in Buzios, maar wel gezellig met  negen jongens op een kamer.
De volgende dag hebben we het Christus-beeld van dichtbij bezocht en de sugarloaf berg beklommen, wat na 2 weken van hard varen, de nodige tegensputtering gaf. Om 19.00 uur 's avonds, lokale tijd in het vliegtuig gestapt om vervolgens om 9.30 uur, lokale tijd, in Madrid aan te komen en vervolgens om 14.30 in Nederland te landen. En daar door een menigte van joelende ouders te worden ontvangen.
Het was een top evenement wat ik nooit ga vergeten, zo uniek, zo mooi, zo fantastisch..!

Christiaan van Garderen
UNITED 4 WORKUM 5-6 September 2009

We kwamen vrijdagavond aan in Workum. Deze wedstrijd werd onze eerste landelijke selectiewedstrijd in de 420. We hadden er echt zin in. Het regende en stormde ontzettend hard.
Zaterdagochtend regende het gelukkig niet meer, maar het waaide nog steeds hard. Er werd al vroeg 2 uur uitstel in gehangen. Na 2 uur uitstel kwam er nog eens 2 uur bij. Eindelijk, na 4 uur, besloot het racecomité voor een aantal boten, waaronder ook de 420, toch te starten.
Het waaide op dat moment nog steeds 20-25 knopen. Vol enthousiasme vertrokken we van de wal want tot nu toe hadden we alleen maar getraind met harde wind en verwachtten we dus niet zo veel problemen.
We voeren de outerloop. De eerste race verliep gesmeerd. Pin-end was gunstig en het kruisrak was klein.
We startten als 4e boot van onder. Onze trim stond er goed op, wat ons een hoge bootsnelheid opleverde. Meteen merkten we dat we sneller liepen dan twee boten onder ons. Max Deckers en Duko Bos tackten al gauw voor het veld langs en rondden als 1e de bovenboei. We kwamen als 5e rond de bovenboei.
Het halvewindse rak besloten we zonder spinnaker te varen om fouten door onkundigheid - die konden leiden tot verlies - te voorkomen. Hiermee verloren we 2 plaatsen door boten die wél een spinnaker hadden gehesen en dus over ons heen liepen. Voor de wind pakten we deze plaatsen weer terug door alsnog geen spinnaker te hijsen.  Bij een overstag-manoeuvre in het tweede kruisrak kregen we de fokkeschoot niet snel genoeg uit het blok waardoor de boot omsloeg. Gelukkig sloeg de boot niet door en konden we  binnen 30 seconden weer verder varen. We rondden weer als 5e de bovenboei. Ondertussen was er een gat ontstaan tussen de eerste 5 en de rest van het veld. Voor ons was dit gunstig omdat er dan weinig meer kon worden verloren.
Het voordewindse rak bleven we  in de 5e positie en het ruimewindse rak ook. Zo finishten we als 5e.

De tweede race verliep net zo gemakkelijk als de eerste race. We waren weer goed weg bij de start.
Als 8e boot rondden we de bovenboei. Deze keer besloten we wél de spinnaker te hijsen. We gingen ontzettend snel, maar hadden het niet helemaal onder controle. Ook voor de wind lieten we de spinnaker staan. Het 'golven varen' voor de wind zit er bij Laurens nog in vanuit de Laser 4.7, waar 'golven varen' heel belangrijk is. Met een juiste communicatie konden we voor de wind bijna elke golf goed pakken. We naderden de onderboei en wilden de spinnaker droppen. Dit ging even mis. Het knoopje in de spival was eruit gegaan waardoor de val door de mast vloog en de spinnaker in het water belandde. We voeren bijna over onze spinnaker heen, maar gelukkig konden we hem net op tijd uit het water halen en in de spizak proppen.
We behielden onze plaats en finishten weer als 5e. Dolblij kwamen we aan de kant. We wisten op dat moment nog niet dat twee teams die voor ons waren geëindigd een OCS hadden, waardoor onze 5e plaatsen
4e plaatsen werden.

's Avonds werd het eerste 420-gala gehouden. We waren aan de late kant omdat we nog even met onze spival aan het puzzelen waren. We konden meteen aanschuiven en hebben heerlijk gegeten.
Het optreden van de familie Edauw was hartstikke leuk! Het gala was een succes, heel gezellig en we hopen dat het volgend jaar weer wordt gehouden!

Zondag was de wind een stuk afgenomen. Om 08.00 uur hadden we een afspraak met Jan Bos en Jaap Deckers. Zij hebben ons geholpen met het terughalen van de spival. Dat was een hele klus, maar gelukkig waren we nog op tijd. Jan en Jaap, nogmaals reuze bedankt!

De derde race ging niet zo lekker, we werden 11e. Onze bootsnelheid was niet in orde en we wisten niet waar het aan lag.  De vierde en vijfde race gingen een stuk beter; weer 2 keer een 5e plaats.

Max en Duko werden uiteindelijk 1e  met 5 x 1. Team Edauw werd 2e en wij eindigden als 3e. We waren heel tevreden; voor ons was het een geslaagd en leerzaam weekend.

Tot de volgende United 4,

Laurens en Floris van de Werken

2008
Kieler Woche

Na het hele jaar in Nederland wedstrijd te hebben gevaren, vonden Christiaan en ik het wel een goede training om aan de Kieler Woche mee te doen. 190 boten waren er ingeschreven, dit moest wel een spektakel worden.

Daar aangekomen zagen we gigantisch veel tentjes met eten en kleding. Het zag het er nog vrij rustig uit, iedereen moest nog komen of hadden hun boot al klaar. Er waren meerdere hellingen om het water in te gaan, dus waren de 420's lekker verspreid. Alleen kom je er de volgende ochtend achter dat het toch iets drukker is dan verwacht. Er waren dan wel meerdere hellingen maar op 1 helling kon maar een enkele boot tegelijk. Nadat we dat achter de rug hadden voeren we de Oostzee op. In het begin was het heel erg wennen met de klotserige golven en het grote aantal boten op de start(en al die kwallen die tegen je roer aan botsen). Vandaar de matige prestatie van de 1ste dag. Ondertussen merk je niet wat er in de omgeving gebeurt. Er waren ongeveer tien startvelden, van de Piraat tot aan de hightech Moth, echt ongelooflijk wat een boten!

Pas op de tweede dag begonnen we een beetje te wennen aan het zeilen op de Oostzee, je gaat dan meer om je heen kijken en je komt dan veel bekende gezichten tegen van de Optimist. Op de tweede dag ging het dan ook een stuk beter, al kwam er het op het eind nogal erg veel onweer. Op dag drie waren de voorspellingen al een paar dagen slecht geweest, er werd na een paar uur dan ook besloten om het af te gelasten, alleen de kajuitboten gingen voor de haven nog hun wedstrijd doen. Spektakel gegarandeerd! Er ging dan ook een aantal boten onder spinnaker plat. Op dag vier was het al bijna afgelopen, het gaat echt heel snel, er was een lekker windje (4 tot 5) en het was allemaal vertrouwd, de eerste wedstrijd varen we een 8 en de tweede een 15. Dit hadden we echt niet durven dromen. Als eindresultaat stonden we dan 35ste en 1ste Nederlander. Deze prestatie hadden we echt niet verwacht, we dachten aan de eerste 70, en het was gewoon bedoeld als training met een groot veld.

Nu ik er nog eens over nadenk was het echt een fantastische week, we zaten met meer dan de helft van de Nederlanders bij elkaar en dat maakte het dubbel geweldig en gezellig!

Dirk Bennen
NED 53055
Verslag van het Europees Jeugd Kampioenschap 420/470 te Zadar (Kroatië)

Op maandag 4 augustus was het dan zover. Iedereen was aangekomen op de zeilclub Uskok in Zadar en de boten werden opgetuigd en klaargemaakt voor de wedstrijden. De dagen voor de wedstrijden, die op 8 augustus zouden beginnen, werd er getraind en lol gemaakt. Er werd bijvoorbeeld: gewakeboard, gewaterskied en natuurlijk heel veel gezwommen! Op woensdag hebben we eerst onze coach Coen de Koning in het zonnetje gezet, want hij was kort geleden Wereldkampioen F-18 geworden.
De opening was al spectaculair gemaakt met een groot mooi jacht waar een zangeres op stond, ook werden de vlaggendragers met snelle rubberboten voorgevaren, maar het werd nog veel spectaculairder toen het ging onweren. Rondom de openingsceremonie was er overal onweer te zien, met schichten en harde klappen.
De eerste dag van de wedstrijden was aangebroken. We hadden gedurende het hele EJK steeds voorbespreking om 9.30u met onze coach. Daarna gingen we dan omkleden, voorbereiden en het water op.
Het kiezelstrand waar we vanaf moesten was vreselijk, er was een soort hobbel en het kostte echt heel veel moeite om je boot er in te doen en uit te halen.
De eerste dag stond er 12 tot 18 knopen wind en was het goed warm zeilweer. Iedereen was tevreden en veel teams hadden goed gevaren. Daarom had André voor iedereen pizza's meegenomen. Hij maakte dit tot traditie, zodat we iedere dag door hem werden opgewacht met pizza's. De tweede zeildag was de laatste kwalificatiedag, en was spannend voor alle teams. Bij The Dirkey's (Ned 53055, Dirk Bennen en Christiaan van Garderen) ging het wat minder, het was nog spannend of ze de Goldfleet zouden halen, maar ze hadden met het inhalen van 6 boten in het laatste ruime rak naar de finish, net goed genoeg gevaren, en zaten in de Goldfleet samen met de AnNi's. Fleur en Charlotte, Robert Jan en Perry, Liselotte en Noortje, en Estelle en Marianne zaten in de Silverfleet.
De derde dag was de rustdag. Iedereen ging even hun eigen weg, en relaxte'm flink.
Toen begonnen de Finalraces. Het was elke keer zoeken naar de goede draaiing en wind vooral op donderdag, de één na laatste dag, was dat zeker het geval. The Dirkey's hadden de goede kant en kwamen 4 boven in de Goldfleet. Ook Robert Jan en Perry hadden die goede kant in de Silverfleet en kwamen 2 boven. Geweldige prestaties!
De laatste zeildag was er veel wind voorspeld, maar dat viel uiteindelijk wel mee, maar de windverschillen waren zeer groot. Had je bij de start 25 knopen, dan had je bij de boventon 15 knopen. Zo groot waren de verschillen, en het was moeilijk varen. Maar de AnNi's hadden goed het ritme erin zitten en maakten goede kans op een medaille. De medaille hebben ze dan ook veroverd. Ze wonnen zilver in het Damesklassement! Het goud ging met maar 1 punt verschil naar de Italiaanse meiden.

De uitslagen.
Nina en Anneloes : 12e in de Goldfleet en 2e meisjes!! ;  The AnNi's
Dirk en Christiaan: 49e in de Goldfleet                         ; The Dirkey's
Robert Jan en Perry: 15e in de Silverfleet
Fleur en Charlotte: 21e in de Silverfleet
Liselotte en Noortje: 39e in de Silverfleet
Estelle en Marianne: 50e in de Silverfleet

Het was een superevenement waarin we heel veel hebben geleerd. Op naar de volgende evenementen!

Christiaan van Garderen. (zie de foto's in het foto-album)
Verslag Imperia 2008

Gezien het grote aantal deelnemers, leek ons dit een prima wedstrijd om wat meer wedstrijdervaring op te doen. Er waren totaal zo'n 75 jongensteams en 45 meisjesteams. Naast 420's waren er ook veel lasers en 470's, maar daar eenmaal aangekomen bleek er nog niemand te zijn! Ook het 'clubhuis' bleek nog niet opgebouwd te zijn en niemand maakte aanstalten tot actie!
De volgende ochtend was opeens iedereen gearriveerd, er was een clubhuis en er lagen zelfs al rubberboten in het water. Het was op de kant één grote chaos.
De eerste dag stond er zo'n 35 knopen wind met hele hoge deining. Na de hele dag op de kant gewacht te hebben, besloot men dan ook om niet het water op te gaan.
De tweede dag hadden we meer geluk. We konden meteen het water op. Om dit een beetje geordend te laten verlopen, hadden ze besloten dat eerst de 470, daarna de laser en vervolgens de 420 het water op mocht. Alleen doordat iedereen door elkaar stond, en de lasers vooral achteraan, kwam hier niks van te recht en werd het vooral een gevecht om je boot het water in te krijgen.
Eenmaal bij de baan aangekomen, bleken er alleen maar golven te staan en geen wind. Maar die kwam al snel opzetten en we begonnen met de eerste wedstrijd.  Na ongeveer zo'n 90 minuten gevaren te hebben kwamen we aan bij de finish, maar die waren ze vergeten om er in te leggen! Daarom besloten ze maar om de wedstrijd af te breken, maar na 1 minuut werd de vlag al naar beneden gehaald, waardoor bijna niemand hem gezien had. Zo kwam er opeens een bizar eind aan deze wedstrijd.  De tweede en derde wedstrijd verliepen wel vlekkeloos, en zo hadden we toch een mooie dag, met veel moeilijke situaties (bijvoorbeeld met 20 man om de boei!) en leermomenten.
De laatste dag had men besloten om de boten in vakken te zetten. Hoewel alles nu heel geordend verliep, ging het net zo snel als de dag ervoor. Er was gelijk genoeg wind en we konden meteen aan de bak. We hebben die dag totaal 3 wedstrijden gevaren. We mochten na half 3 niet meer starten en precies 1 minuut voor half 3 kwam het waarschuwingssein. Dit zou je toch niet zo snel in Nederland mee maken, maar hier paste het allemaal precies.
Vervolgens moesten we alles opruimen, 420 op de rubber, en weer terug naar Nederland met een goed gevoel over dit mooie evenement!

Lana Keijzer

Omdat uw systeem geen Flash
ondersteunt, hier helaas geen
logo's, maar alleen de naam
van onze sponsoren.

Ron Meijer Marine Services BV

The Brow

Eurocommercial Properties NV

Martin van Leeuwen